«هناس» به مناسبت سالروز شهادت داریوش رضایی‌نژاد روی آنتن شبکه نمایش می‌رود + زمان پخش استوری پژمان بازغی در واکنش به فوت مرحوم سعید راد + عکس پیام رئیس سازمان سینمایی به مناسبت درگذشت «سعید راد» نامه صریح وزارت فرهنگ و ارشاد به اداره کار خراسان‌رضوی بابت بازنشستگی خبرنگاران «ایستاده با گرگ» نامزد جایزه ویژه بخش مستند جشنواره روسیه شد حکایت مرد تن لش و گُنده غول‌های بیابان شاعر یا نویسنده نمی‌تواند مانند یک ربات به صورت مداوم، اثر تولید کند درباره بازی زنده یاد «سعید راد» در سریال های تلویزیونی «بک گراند» به شبکه نمایش خانگی آمد زمان تشییع زنده‌یاد «سعید راد» اعلام شد+ جزئیات کمک چهارونیم‌میلیون‌دلاری «جنیفر لوپز» به فلسطین ساخت سریال «پایتخت ۷» در چه مرحله‌ای است؟ «سکوت تلخ» آماده نمایش شد واکنش پرویز پرستویی به درگذشت «سعید راد» + عکس تصویری قدیمی از مرحوم سعید راد و فرزندانش + عکس «گردبادها» گیشه سینمای آمریکا را تصاحب کرد
سرخط خبرها

محمد جهانپا از تفاوت‌های سی و دومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی با سال‌های قبل می‌گوید

  • کد خبر: ۱۳۱۹۹۵
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
محمد جهانپا از تفاوت‌های سی و دومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی با سال‌های قبل می‌گوید
جشنواره تئاتر استانی، بزرگ‌ترین اتفاق سالانه تئاتر خراسان رضوی برای انتخاب بهترین آثار به منظور شرکت در جشنواره تئاتر فجر است که در ماه‌های اخیر تلاش‌های بسیاری شده است تا سی و دومین رویداد آن متفاوت‌تر و البته با کیفیت بهتری صورت بگیرد. در این راستا گفته‌های محمد جهانپا، دبیر جشنواره سی ودوم تئاتر استانی، را بخوانید:

شهرآرانیوز - جشنواره تئاتر استانی، بزرگ‌ترین اتفاق سالانه تئاتر خراسان رضوی برای انتخاب بهترین آثار به منظور شرکت در جشنواره تئاتر فجر است که در ماه‌های اخیر تلاش‌های بسیاری شده است تا سی و دومین رویداد آن متفاوت‌تر و البته با کیفیت بهتری صورت بگیرد.

حدود سه ماه پیش با انتخاب یک بازیگر و کارگردان مطرح تئاتر مشهد به عنوان دبیر جشنواره از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و تشکیل دبیرخانه، این رویداد وارد فاز اجرایی شد. نشست‌های متعدد اعضای ستاد با دبیران گذشته و هنرمندان پیش کسوت با هدف تبادل تجربه، برنامه‌های جدیدی را رقم زد. این جشنواره که در دهه ابتدایی آذرماه در مشهد برگزار خواهد شد، هم اکنون در مرحله بازبینی است. در این راستا گفته‌های محمد جهانپا، دبیر جشنواره سی ودوم تئاتر استانی، را بخوانید:

ارسال ۱۰۱ اثر به دبیرخانه جشنواره

دبیر سی و دومین جشنواره استانی تئاتر خراسان رضوی به روند این رویداد و تفاوت‌های بین این جشنواره با مشابه آن در سال‌های قبل اشاره کرد و گفت: از زمان فراخوان این جشنواره در دو ماه اخیر ۱۰۱ اثر نمایشی به دبیرخانه ارسال شده که از این تعداد ۵۳ اثر برای بازبینی انتخاب شده است.

محمد جهانپا افزود: از ۵۳ نمایشی که برای بازبینی انتخاب شده اند، ۳۰ نمایش مربوط به شهر مشهد، چهار اثر مربوط به سبزوار، چهار اثر مربوط به تربت حیدریه و بقیه آن‌ها مربوط به شهرستان‌های کاشمر، خلیل آباد، خواف، چناران، قوچان و درگز است. وی بیان کرد: بازبینی این آثار از ابتدای آبان ماه توسط سه داور این جشنواره شامل رضا حسینی، امیر بشیری، محمد مداح حسینی آغاز شده است که تا ۱۷ آبان ماه همه آثار بازبینی می‌شوند.

دبیر سی و دومین جشنواره استانی تئاتر خراسان رضوی گفت: شهرداری مشهد، به ویژه معاونت فرهنگی شهرداری در این جشنواره همراهی زیادی داشته است و مقدمات انعقاد یک تفاهم نامه نیز بین بخش تئاتر استان با شهرداری فراهم شده است تا بخش مالی و هماهنگی‌های تحقیقاتی تئاتر حمایت و سی و دومین جشنواره تئاتر فجر به خوبی اجرا شود.

نام گذاری روز‌های جشنواره به نام شهدا و پیش کسوتان

جهانپا اظهار کرد: پیش کسوتان عرصه تئاتر در شورای اجرایی جشنواره حضور دارند و پیشنهاد داده اند که شهدا یا پیش کسوتان عرصه نمایش که تاکنون در معرفی آنان غفلت و کمتر به آن‌ها پرداخته شده است، با دقت بیشتری شناسایی شوند و به آنان در جشنواره پرداخته شود، به نحوی که به عنوان مثال هر روز از روز‌های برگزاری این جشنواره به نام یک شهید یا پیش کسوت که سال گذشته درگذشته اند نام گذاری شود.

دبیر سی و دومین جشنواره استانی تئاتر خراسان رضوی اضافه کرد: اجرای نمایش‌های مرحله رقابتی جشنواره در چهار سالن تئاتر شهر، بهار، اشراق و استاد نوری انجام می‌گیرد و در روز پایانی، مراسم اختتامیه این جشنواره ۹ آذرماه هم زمان با سالروز میلاد حضرت زینب (س) در مشهد برگزار می‌شود. وی اضافه کرد: تلاش شده است که سه نمایش از خراسان رضوی به عنوان منتخبان سی و دومین جشنواره استانی به جشنواره تئاتر فجر در تهران ارسال شود، اما اگر این مهم میسر نشد، در نهایت خراسان رضوی دو نماینده در جشنواره تئاتر فجر امسال خواهد داشت.

داوری منتقدان

دبیر سی و دومین جشنواره استانی تئاتر خراسان رضوی گفت: به جشنواره امسال بخش مهمی مربوط به مسابقه منتقدان اضافه شده است تا تمام نمایش‌ها در بوته نقد و بررسی قرار گیرند. داور‌های بخش منتقدان جدا از تیم داوری اصلی هستند و به بهترین‌های هر رشته شامل پنج نفر هدیه‌ای اعطا می‌شود. جهانپا به اضافه شدن بخش مسابقه پژوهشی به جشنواره امسال تئاتر خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: این مسابقه در ساحت پژوهش و مقاله نویسی است که به آیین ها، اصول و سنن خراسان مربوط می‌شود. تاکنون مقاله ۱۰ نفر پذیرفته شده است که در حال نگارش نهایی مقالات خود هستند. وی داوران مسابقه پژوهشی رضوان را در قالب سی و دومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی مهدی سیم ریز و محمد مداح حسینی ذکر کرد.

برگزاری دوره‌های آموزشی در فرصتی یک ساله

جهانپا اضافه کرد: مشکلات در حوزه تئاتر شهرستان‌ها بسیار زیاد است. نمایشنامه خوب کم است و اهالی تئاتر در عرصه بازیگری آموزش‌های مناسب دریافت نکرده اند. این کار در دو یا سه ماه شدنی نیست بلکه دوره سه ساله‌ای را می‌طلبد تا تئاتر در شهرستان‌ها دیده و تقویت شود. وی اظهار امیدواری کرد که در اختتامیه سی و دومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی، دبیر سال آینده این جشنواره تعیین شود تا دبیرخانه فرصتی یک ساله برای رصد گروه‌های مختلف نمایشی، تقویت آن‌ها و برگزاری دوره‌های آموزشی داشته باشد.

دبیر سی و دومین جشنواره استانی تئاتر خراسان رضوی نیز در گفتگو با خبرنگار ما به ضعف اجرای عمومی تئاتر اشاره کرد و گفت: وضعیت تئاتر در شهر مشهد مطلوب است و به صورت مستمر اجرای عمومی تئاتر انجام می‌شود و تولیدات پذیرفتنی و مطلوبی در این عرصه روی صحنه می‌رود، اما شرایط در شهرستان‌ها متفاوت است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->